Czym jest koncepcja CSR? Podsumowanie Świątecznej Akcji Charytatywnej Meringer

Czym jest koncepcja CSR? Podsumowanie Świątecznej Akcji Charytatywnej Meringer

Czym jest koncepcja CSR? Czy warto wdrożyć ją w działaniu gabinetu ginekologicznego? Jak wygląda proces przeprowadzania akcji charytatywnej? Poza odpowiedziami na powyższe pytania przedstawiamy podsumowanie Świątecznej Akcji Charytatywnej Meringer, którą przeprowadziliśmy w dniach 3.12.2016r. – 9.12.2016r.

Świąteczna Akcja Charytatywna Meringer – Planowanie

Na początku grudnia wpadliśmy na pomysł, by z okazji zbliżających się świąt pomóc w jakiś sposób lokalnej społeczności. Nie chcąc tracić czasu, zorganizowaliśmy z dnia na dzień burzę mózgów, która pozwoliła nam na skonstruowanie szczegółowej wizji całej akcji, którą ostatecznie nazwaliśmy Świąteczną Akcją Charytatywną Meringer.

Chcąc wesprzeć lokalną społeczność, wybraliśmy dwie organizacje:

Centrum Edukacyjno-Rehabilitacyjne TĘCZA (Fundacja dzieciom “Pomagaj”)

Centrum Edukacyjno-Rehabilitacyjne TĘCZA w miejscowości Wolica pod Kaliszem to Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy utworzony  w 2012 roku, który jest niepubliczną specjalistyczną placówką oświatową. Obowiązek szkolny  może tu realizować ok. 60 uczniów w wieku 3-25 lat z głęboką niepełnosprawnością intelektualną lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi, czy z autyzmem. Oferujemy naszym podopiecznym zajęcia, zarówno w formie indywidualnej w domu, jak i zespołowej (oddział przedszkolny, zespoły rewalidacyjno-wychowawcze, zespoły edukacyjno-terapeutyczne). 

Specjalizujemy się w kształceniu i rehabilitacji osób z Kalisza oraz powiatów ościennych.

Kaliski Klub “Amazonki” (Członek Federacji Stowarzyszeń “AMAZONKI”)

Nasze Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
  • Prowadzenie rehabilitacji fizycznej i psychicznej kobiet w trakcie i po leczeniu raka piersi, ułatwiającej powrót do pracy zawodowej, życia rodzinnego i małżeńskiego,
  • Organizowanie szkoleń dla ochotniczek, rehabilitantów i psychologa,
  • Zaznajamianie społeczeństwa przez środki masowego przekazu z problematyką kobiet dotkniętych chorobą nowotworową piersi,
  • Udział w pracach krajowych i międzynarodowych organizacji do walki z rakiem piersi,
  • Dyżury “telefonu nadziei”,
  • Współdziałanie z władzami, instytucjami oraz organizacjami zainteresowanymi działalnością Stowarzyszenia,
  • Włączanie się do wszystkich akcji na rzecz wczesnego wykrywania, leczenia raka piersi i rehabilitacji,
  • Profilaktyka choroby nowotworowej piersi: opracowanie i wydawanie materiałów informacyjnych oraz współpraca z mediami mediami zakresie prilaktyki raka piersi i podejmowania różnych akcji na rzecz wczesnego wykrywania raka piersi.

Założenia Świątecznej Akcji Charytatywnej Meringer

Przyjęliśmy, że przeznaczymy 2% od wartości zamówień w okresie od 3.12.2016 r. – 9.12.2016 r. na rzecz wyżej wymienionych organizacji. Dotyczyło to zarówno zamówień telefonicznych, jak i tych złożonych w sklepie internetowym.

O samej akcji informowaliśmy poprzez banery informacyjne na stronie sklepu internetowego www.sklep.meringer.pl, drogą mailową, smsową oraz w trakcie rozmów telefonicznych z Klientami.

Podczas rozmowy Klienci mieli okazję wybrać dla której z dwóch organizacji chcą przeznaczyć 2% wartości swojego zamówienia.

Wyniki finansowe

W ciągu tygodnia od 3.12.2016 r. do 9.12.2016 r. zebraliśmy łączną kwotę równą 4028,10 zł, z czego:

  • Centrum Edukacyjno-Rehabilitacyjne TĘCZA (Fundacja dzieciom “Pomagaj”) otrzymało 1963,30 zł
  • Kaliski Klub “Amazonki” (Członek Federacji Stowarzyszeń “AMAZONKI”) otrzymał 2064,80 zł

Po zakończeniu Akcji mieliśmy okazję porozmawiać o działaniach i problemach obu organizacji dobroczynnych oraz przekazać symboliczne czeki

Społeczna odpowiedzialność biznesu – czym jest? Dlaczego warto ją wdrożyć w swojej działalności?

Koncepcja CSR (Corporate Social Responsibility), czyli społecznej odpowiedzialności biznesu nie jest wciąż w Polsce standardem, jednakże z pewnością w najbliższych latach coraz więcej firm będzie uwzględniało w swojej strategii rozwiązania oparte o tę koncepcje.

Jak CSR wpływa na biznes i lokalne społeczności?

Warto zacząć od pewnych statystyk. Regularnie prowadzone są badania społecznych uwarunkowań życia w Polsce (Diagnoza Społeczna). Wg komentarza Jacka Santorskiego, który jest psychologiem, autorem książek i konsultantem biznesowym, tylko 12% Polaków ufało w 2012 roku komukolwiek spoza własnej rodziny.

2015 roku sytuacja trochę się poprawiła i badania wykazały, że 15% osób deklarowało zaufanie do ludzi spoza własnej rodziny.

Pokazuje to jak dużym problemem jest niski poziom kapitału społecznego w Polsce. W przypadku firm (rozpatrujemy tutaj gabinety lekarskie również jako firmy) jest to bariera, która znacząco utrudnia prowadzenie biznesu w Polsce.

Wiąże się to oczywiście z niskim poziomem wzajemnego zaufania.

Co dają działania CSR? Jak możemy znaleźć na stronie http://www.odpowiedzialnafirma.pl/o-csr/korzysci-z-csr, korzyści płynące z wdrożenia koncepcji CSR to m.in:

  • ukształtowanie długofalowych, opartych na zaufaniu, relacji z interesariuszami zewnętrznymi: społecznością lokalną, podmiotami współpracującymi, organizacjami pozarządowymi, inwestorami

  • zbudowanie przewagi konkurencyjnej oraz orientacja na długotrwały i stabilny wzrost

  • zwiększenie odporności na możliwość i skutki wystąpienia sytuacji kryzysowych

  • zbudowanie przejrzystej, opartej na współpracy oraz wysokich standardach etycznych kultury organizacyjnej

  • ukształtowanie pozytywnego wizerunku, w tym wzmocnienie rozpoznawalności wśród interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych, m.in. społeczności lokalnej, opinii publicznej, analityków rynku

  • pozytywne postrzeganie w oczach potencjalnych kandydatów do pracy, jak również wzrost poziomy satysfakcji pracowników, ich lojalności i motywacji

  • pozytywne postrzeganie władz spółki, które zainicjowały i podejmują działania w obszarze CSR przez obecnych i potencjalnych inwestorów.

Bardzo istotnym elementem działań o charakterze CSR jest wytrwałość w działaniu i rzetelność.

Jeśli po zakomunikowaniu określonych zobowiązań firma zrezygnuje ze wcześniejszych obietnic, jej wiarygodność znacząco spadnie, co przełoży się również na sytuacje finansową przedsiębiorstwa.

Oczywiście działania CSR wpływają pozytywnie na wizerunek danego przedsiębiorstwa (również w przypadku gabinetu), jednakże aby cała koncepcja przynosiła zamierzone efekty, niezbędny jest czynnik autentyczności – również w wewnętrznym środowisku firmy.

Jeśli działania będą realizowane tylko “pod publikę”, a wewnętrzna aktywność firmy nie będzie pokrywała się z zadeklarowanymi wartościami, to prawda prędzej, czy później wyjdzie na jaw.

Jak mogą wyglądać przykłady działań zgodnych z koncepcją CSR w sektorze MSP (małe i średnie przedsiębiorstwa)?

Jako przykład może posłużyć firma Gold Drop Sp. z o.o. (produkcja środków czystości).

Dorota Janczyk – Stożek, Dyrektora Biura Zarządu z firmy Gold Drop Sp. z o.o.:

Są to działania ukierunkowane na pracowników (np. dodatkowe świadczenia socjalne), etyczne zachowania względem kontrahentów oraz dbanie o minimalizację negatywnego wpływu działalności firmy na środowisko naturalne (m.in. stosowanie w produktach komponentów biodegradowalnych, certyfikat Ecolabel, wdrożenie ISO14001).

Szereg inicjatyw dotyczy społeczności lokalnej i obejmuje aktywności o charakterze charytatywnym, sponsoringowym i edukacyjnym (np. praktyki dla uczniów szkół średnich). Nasze hasło „Braniem napełniasz ręce. Dawaniem – serce”, znajduje pełne odzwierciedlenie w naszej działalności.

Współpracujemy z CARITAS Diecezji Tarnowskiej, za pośrednictwem której wspomagaliśmy poszkodowanych w kataklizmie powodzi oraz domy opiekuńcze zajmujące się ludźmi chorymi. Współpracujemy ze szkołami średnimi jak również z samorządem lokalnym w zakresie krzewienia kultury przedsiębiorczości wśród młodych ludzi.

Od kilku już lat wspomagamy konkurs organizowany przez Starostwo Limanowskie „Pomysł na Biznes”.  Ten projekt jest skierowany do uczniów szkół średnich, którzy w specjalnej ankiecie przedstawiają swój pomysł na rozpoczęcie działalności gospodarczej wraz z biznesplanem całego przedsięwzięcia.

Nawiązaliśmy również współpracę ze szkołami średnimi w zakresie odbywania trzytygodniowych praktyk w działach administracyjnych. Młodzież ma okazję bezpośrednio zobaczyć jak wygląda organizacja pracy w biurze i pracy z klientem, zapoznać się z obowiązującymi procedurami. [źródło]

CSR, to przede wszystkim działania długoterminowe

Aby wdrożyć w przedsiębiorstwie kompleksowo koncepcje CSR należy patrzeć na cały proces długoterminowo. Kolejne działania w firmie powinny być wdrażane przez pryzmat CSR.

Jaki sens będzie miało np. wsparcie finansowe dla organizacji ekologicznych, jeśli przedsiębiorstwo będzie w trakcie procesu produkcyjnego zanieczyszczało środowisko? 

Gabinety lekarskie jako ośrodki pełniące funkcje związane z polepszaniem zdrowia społeczeństwa, również powinny zwrócić uwagę m.in. na aspekt ekologiczny.

Czy odpady medyczne są właściwie utylizowane? Czy artykuły z których korzysta gabinet spełniają odpowiednie normy?

Czy Pacjentki nie są narażane na kontakt z niebezpiecznymi substancjami, które nie są przechowywane w należyty sposób?

Koncepcja CSR powinna rozpoczynać się od najbardziej podstawowych elementów funkcjonowania firmy. 

Podsumowanie

Mam nadzieję, że w powyższym wpisie udowodniłem, że warto wdrożyć w przedsiębiorstwie koncepcje CSR i nie jest to zbyt trudne nawet dla małych firm.

W naszym działaniu jako Meringer również staramy się realizować koncepcje społecznej odpowiedzialności biznesu, zarówno poprzez działania wewnętrzne, jak i zewnętrzne, czego ostatnim przykładem była Świąteczna Akcja Charytatywna.

Jakie są Państwa opinie na temat CSR? Być może również prowadzicie tego typu działania i chcecie podzielić się swoimi doświadczeniami?

Czekamy na komentarze!

 

Search engine powered by ElasticSuite