Gdy do Pacjentki dotrze informacja, iż zostanie matką, staje ona przed wieloma potencjalnymi problemami. Jednym z nich jest to, co i w jakiej ilości należy spożywać by przyczynić się do prawidłowego rozwoju dziecka. Meringer prezentuje ustalenia dietetyków, których zalecenia będą cenną wskazówką dla ciężarnych chcących zadbać o swoje potomstwo. Jeżeli kogoś zaciekawi temat, warto zaznajomić się z ciekawymi badaniami koncentrującymi się m.in.wokół wzorców żywieniowych i ich wpływu na życie matki oraz dziecka.

Owoce i warzywa to podstawa

Okres ciąży to zwiększone zapotrzebowanie na różnego rodzaju składniki mineralne i witaminy. Ponadto ich spożywanie pozwala zadbać o właściwą przemianę materii, przy jednoczesnym pozbywaniu się z organizmu toksyn. Zespół Meringer radzi, by po warzywa i owoce sięgać przynajmniej kilka razy w ciągu dnia. Mity o tym jakoby maliny i ananasy były szkodliwe, nie znajdują odzwierciedlenia w rzeczywistości. Niektórym kobietom mogą jednak nie służyć surowe warzywa i owoce, wówczas lepiej jest przygotowywać je na parze.

Jedzenie mięsa? Bez obaw

Nie istnieją przeciwwskazania by sięgać po mięso podczas ciąży. Co więcej jego spożywanie jest zalecane, z racji dużego zapotrzebowania organizmu na żelazo w tym okresie. Jego największą ilość znajdziemy w czerwonym chudym mięsie. Nie zapomnijmy też o witaminach B1, B2 czy też cynku. Sięgajmy po produkty najwyższej jakości, które posiadają stosowne atesty, unikając niskiej jakości parówek czy pasztetów. Zamiast produktów o dużej zawartości tłuszczu takich jak wędlin, jedzmy drób i ryby. Co istotne – strońmy od surowego i niedopieczonego mięsa.

Spożywanie surowego mięsa (np. tatara) naraża na zakażenie salmonellą.

Czego unikać?

Pracownicy Meringer stanowczo odradzają picie alkoholu w trakcie ciąży, w jakiekolwiek ilości. W najbliższej przyszłości przybliżmy Państwu na blogu konsekwencje wynikające z lekceważenia tej zasady. Nie jest także wskazane jedzenie sera pleśniowego, który może  zawierać bakterię Listeria monocytogenes, która może doprowadzić do listeriozy. Choroby mającej negatywny wpływ na rozwój układu nerwowego u dziecka. Ta sama zasada dotyczy niepasteryzowanego mleka. Poza tym Pacjentka koniecznie musi wyłączyć z diety surowe jaja, nawet gdy uwielbia kogel-mogel.

Złote zasady

Meringer przypomina, że dobra dieta powinna być odpowiednio zbilansowana i w razie potrzeby wzbogacono suplementami. Unikajmy przejadania się, spożywając w ciągu dnia około 4 mniejszych posiłków. Nie zapomnijmy o wypijaniu przynajmniej dwóch litrów wody, która znacząco ułatwi przemianę materii. Unikamy natomiast napojów słodzonych! W trakcie ciąży należy kontrolować wagę, nie zaniedbywać diagnostyki i w razie wątpliwości zawsze zasięgać po poradę ginekologa.

Zachęcamy by zapoznać się z badaniami odnoszącymi się do wpływu stylu życia, na zdrowie matki w okresie prenatalnym: tutaj

Bartłomiej Balcerzak
Bartłomiej Balcerzak Specjalista ds. badań rynku W firmie Meringer odpowiedzialny jest m.in za przeprowadzanie badań ilościowych i jakościowych. Pracuje również jako nauczyciel przedmiotów psychologiczno-socjologicznych w szkole policealnej