Aura panująca w gabinecie ginekologicznym ma szczególne znaczenie, ponieważ wizyty u ginekologa, ze względu na swoją specyfikę, są często tematem rozmów między pacjentkami, są także szeroko komentowane w Internecie. Jeśli zależy nam na pozytywnych odczuciach pacjentek, a tym samym na tym, aby polecały naszą placówkę innym kobietom, warto zapoznać się z niniejszym artykułem i dowiedzieć się, co można zrobić, aby stworzyć przyjazną atmosferę i poprawić wrażenia pacjentek z wizyty.

Są takie rzeczy, na które nie mamy wpływu, jednak jest wiele szczegółów, o które można zadbać, by pacjentki miały lepsze wrażenia po wizycie w naszym gabinecie. Jakie elementy poza doświadczeniem lekarza, czy jego podejściem do pacjentek mogą mieć znaczący wpływ na odczucia pacjentek, które odwiedzają gabinet?

Jak sprawić by pacjentki były zadowolone z wizyty
Jak sprawić by pacjentki były zadowolone z wizyty (C) 2019 Meringer Sp. z o.o.

Informacja o zakresie udzielanych świadczeń zdrowotnych

Warto zadbać o pełną informację na temat zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych. Informacje takie mogą być umieszczone na materiałach drukowanych, tablicach informacyjnych oraz na stronie internetowej. Pełna informacja sprawi, że pacjentki będą miały więcej informacji, a tym samym nabiorą większego zaufania do lekarza i placówki do której udają się na wizytę. Uchwała Naczelnej Rady Lekarskiej Nr 29/11/VI z dnia 16 grudnia 2011 roku określa informacje, które lekarz może podawać do publicznej wiadomości. Są to:

  1. Tytuł zawodowy.
  2. Imię i nazwisko.
  3. Miejsce, dni i godziny przyjęć.
  4. Stopień naukowy.
  5. Tytuł naukowy.
  6. Specjalizacje.
  7. Umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych.
  8. Szczególne uprawnienia.
  9. Numer telefonu.

Lokalizacja

Lokalizacja jest aspektem działalności, na który nie zawsze mamy wpływ, jednak jeśli jesteś na etapie wybierania lokalu zwróć uwagę, aby bezpośrednio przy nim był parking. Istotną kwestią jest także dogodne wejście do gabinetu, które nie będzie trudne do pokonania dla ciężarnych. Wybierz lokal znajdujący się w miejscu, do którego jest wygodny dojazd, zarówno samochodem, jak i autobusem czy tramwajem. Warto zwrócić uwagę także na widoczność lokalu z zewnątrz i jego oznaczenie, tak aby pacjentki od razu wiedziały gdzie się udać i nie musiały szukać i pytać o gabinet, który znajduje się gdzieś w tej lokalizacji.

Czyste i schludne pomieszczenia

Czystość i porządek w placówce ma kluczowe znaczenie przy ocenie gabinetu ginekologicznego. Nie bez znaczenia jest także schludność lekarza i personelu medycznego.
Jest to aspekt, o który warto zadbać, ponieważ żadna kobieta nie będzie chciała wrócić do gabinetu, w którym ten temat został zaniedbany. Czystość kojarzy się ze sterylnością otoczenia oraz poczuciem bezpieczeństwa, że ryzyko zakażeń krzyżowych, które może mieć miejsce w gabinecie ginekologicznym zostało ograniczone do minimum.

Certyfikaty i wyróżnienia w widocznym miejscu

Jeśli gabinet został wyróżniony certyfikatem bądź lekarz otrzymał jakieś wyróżnienie lub nagrodę, warto się tym pochwalić. Powieś Certyfikat w widocznym miejscu w poczekalni, tak aby każdy mógł go zobaczyć. Nagrody i wyróżnienia od podmiotów zewnętrznych bardzo dobrze wpływają na utrzymanie pozytywnych opinii o gabinecie czy placówce i sprawiają, że pacjentki utwierdzają się w przekonaniu, że dobrze wybrały lekarza.

Odzież jednorazowa

Aby zadbać o pozytywne wrażenia swoich pacjentek, można zaproponować im stosowanie odzieży jednorazowej. Zastosowanie spódniczek jednorazowych ogranicza wstyd związany z wizytą i pozwala pacjentkom poczuć się pewnie przechodząc z przebieralni na fotel, a także w trakcie badania. Poprzez ograniczenie wstydu poprawiamy także komunikację z pacjentkami, które lepiej zrozumieją zalecenia lekarza. Kolejnym produktem poprawiającym wrażenia związane z wizyta są klapeczki jednorazowe, które sprawią, że pacjentka nie będzie musiała boso przechodzić po podłodze gabinetu, a co za tym idzie nie poślizgnie się na posadce i nie będzie miała poczucia, że wiele gołych stóp przed nią dotykało tej samej podłogi. Kwestią, o której nie można zapomnieć, jest informowanie pacjentek o takiej możliwości, gdyż nie każda kobieta zdaje sobie sprawę, że takie produkty w ogóle istnieją, a jednak zastosowanie ich znacząco wpływa na zadowolenie z wizyty.

Umawianie pacjentek na konkretną godzinę

Jest to bardzo prosta metoda, która ogranicza kolejki w poczekalniach, a także sprawia, że kobiety czują się bardziej komfortowo, nie musząc przychodzić do gabinetu dużo wcześniej i tracić czasu na czekanie w kolejce. Umawianie wizyt na godzinę sprawia także, że pacjentka zdaje sobie sprawę, że określony czas lekarza jest zarezerwowany i przeznaczony właśnie dla niej, co zmniejsza ryzyko odwołania wizyty czy nieprzybycia na umówione badanie czy zabieg.

Obecność recepcjonistki

Jeśli mamy taką możliwość, zadbajmy o to, aby w poczekalni czekała na pacjentki recepcjonistka. Jest to szczególnie ważne przy pierwszej wizycie, aby pacjentki łatwiej odnalazły się w nowym miejscu. Recepcjonistka może wskazać szatnię, powiedzieć gdzie znajdują się konkretne pomieszczenia, umówić kolejną wizytę czy odpowiedzieć na pytania organizacyjne. Jest także osobą, która w każdej chwili może odebrać telefon i umówić wizytę, dzięki czemu pacjentki nie muszą czekać na połączenie z lekarzem, który w danej chwili może być zajęty badaniem.

Jak sprawić by pacjentki były zadowolone z wizyty
Jak sprawić by pacjentki były zadowolone z wizyty (C) 2019 Meringer Sp. z o.o.

Telefon przypominający o wizycie

Jeśli w Twoim gabinecie pracuje rejestratorka, zadbaj o to, aby dzień przed planowaną wizytą dzwoniła do pacjentek z przypomnieniem/potwierdzeniem wizyty. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której umówiona pacjentka nie zjawi się w umówionym terminie lub zapomni o przyjściu, przez co Ty stracisz czas, w którym mógłbyś zająć się innymi sprawami. Pacjentki również docenią takie przypomnienie, ponieważ bardzo często umówione spotkania są ustalane z kilkutygodniowym wyprzedzeniem i łatwo zapomnieć albo pomylić godzinę lub datę wizyty.

Osobna toaleta i przebieralnia

Istotną sprawą z punktu widzenia pacjentek jest wyodrębnienie pomieszczeń, w których będą mogły w spokoju odświeżyć się czy przebrać. W tym celu zadbaj o to, aby w poczekalni była dostępna toaleta, która jest szczególnie istotna z punktu widzenia ciężarnych. Bezpośrednio przy gabinecie zorganizuj przebieralnię, w której pacjentki będą mogły bez skrępowania ściągnąć ubranie, bez konieczności rozbierania się bezpośrednio przy lekarzu, na kozetce. Tak jak pisano wcześniej, warto, aby w przebieralni czekała na pacjentki odzież jednorazowa, która zmniejszy ich dyskomfort.

Elegancko urządzone wnętrza

Aby pacjentki miały jak najlepsze odczucia po wizycie w naszym gabinecie, warto zadbać o eleganckie urządzenie wnętrza. Wspaniałe efekty można osiągnąć zatrudniając projektanta wnętrz, którego usługi na pewno zapewnią niezapomniane wrażenia, jednak nie jest to konieczne. Na pozytywne wrażenia wizualne może mieć wpływ sprawne zorganizowanie przestrzeni w gabinecie i poczekalni oraz czytelne oznaczenie konkretnych pomieszczeń, tak aby można je było łatwo odnaleźć. Bardzo dobre wyniki można osiągnąć poprzez zastosowanie stonowanych kolorów czy dodatków w jednym kolorze. Miłe wrażenia zapewnią także zdjęcia mam z dziećmi czy samego lekarza z noworodkami, które ocieplą jego wizerunek.

Jak sprawić by pacjentki były zadowolone z wizyty
Jak sprawić by pacjentki były zadowolone z wizyty (C) 2019 Meringer Sp. z o.o.

Muzyka w poczekalni

Jak głosi popularne powiedzenie – muzyka łagodzi obyczaje. Jest ona jedną ze sztuk pięknych, które znacznie wpływają na psychikę i emocje człowieka. Muzyka w poczekalni może stworzyć przyjazną atmosferę oczekiwania na wizytę, ogranicza zdenerwowanie, które może towarzyszyć pacjentkom przed badaniem. Wybierając spokojną, relaksacyjną muzykę, możemy wykorzystać jej kojące działanie i dodatkowo sprawić, że czas oczekiwania na wejście do gabinetu będzie wydawał się krótszy, a samo czekanie mniej uciążliwe.

Rośliny

Rośliny mają znaczący wpływ na samopoczucie człowieka. Nie tylko pięknie wyglądają i poprawiają samopoczucie, ale także niektóre gatunki mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Rośliny doniczkowe ustawione w pomieszczeniach podnoszą wilgotność powietrza, oczyszczają je z niektórych szkodliwych substancji. Przebywanie w pomieszczeniach, w których są ustawione kwiaty wpływa na nas relaksująco. Mówi się, że kwiaty przyciągają i właśnie z tego powodu warto zadbać o ich obecność choćby w poczekalni gabinetu. Kupując rośliny zwróć uwagę na to, aby wybrać neutralne gatunki, które nie mają zbyt intensywnego zapachu – może on bowiem przeszkadzać ciężarnym. Z roślin doniczkowych bardzo dobrze sprawdzają się paprocie, które świetnie nawilżają i jonizują powietrze.

Czasopisma

Warto zapewnić pacjentkom rozrywkę na czas oczekiwania na wejście do gabinetu. Bardzo dobrym pomysłem jest zapewnienie czasopism tematycznych dla ciężarnych, a także materiałów poświęconych częstym schorzeniom lub antykoncepcji. Aby każdy znalazł coś dla siebie można pomyśleć o kilku tytułach, dobrym pomysłem będzie prasa kobieca, ale również czasopisma popularnonaukowe czy związane ze zdrowym trybem życia.

Ramki na zdjęcia USG

Kolejnym pomysłem, który zwiększy zadowolenie z wizyty jest wprowadzenie specjalnych ramek do zdjęć USG, w które przyszła mama będzie mogła wkładać zdjęcia swojego jeszcze nienarodzonego dziecka. Jest to drobiazg, jednak pozytywne wrażenia buduje się właśnie na takich małych rzeczach. Dzięki ramce, ciężarna nie będzie musiała się zastanawiać gdzie włożyć zdjęcie, aby go nie pogiąć i będzie mogła, bez obawy o zniszczenie, pokazać je swoim bliskim. Gotowe ramki można kupić u dostawcy zaopatrzenia dla gabinetu lub zaprojektować własne np. z logotypem i danymi kontaktowymi.

Woda do picia

Aby pacjentki mogły szybko ugasić pragnienie i czuły się w Twoim gabinecie komfortowo powinny mieć zapewnioną wodę do picia. Może być to duży baniak z kubeczkami, do których pacjentki będą mogły nalać tyle wody ile potrzebują lub małe butelki, które mogą być proponowane każdej pacjentce. Dostęp do wody ma szczególne znaczenie latem, kiedy na dworze jest gorąco i mocno chce się pić, jednak zapewnienie jej dostępności ma znaczenie także w innych porach roku. Czasami woda jest potrzebna ze względów medycznych, kiedy kobieta powinna mieć pełny pęcherz w trakcie badania.

Świeże powietrze

Drobną, ale bardzo ważną kwestią jest odpowiednio częste wietrzenie pomieszczeń. Zadbaj o to, by często otwierać okna, szczególnie po procedurach dezynfekcji powierzchni. Latem zasłoń żaluzje i włącz wiatrak, aby oczekiwanie na wizytę było bardziej komfortowe. Jeśli jest to możliwe zainstaluj klimatyzację, która znacząco zwiększy komfort przebywania w Twojej placówce.

Wizytówki i bloczki

Jeśli zależy Ci na dobrych wrażeniach pacjentek po wizycie, przygotuj i wydrukuj wizytówki swojego gabinetu i wręczaj pacjentkom przy pierwszych odwiedzinach. Wizytówka pozwoli szybko odnaleźć numer telefonu do placówki i bez zbędnego szukania zadzwonić i umówić się na wizytę. Dodatkowo pozwoli pacjentce szybko i skutecznie polecić Twój gabinet znajomej, poprzez np. przekazanie wizytówki w ręce zainteresowanej. Możesz stworzyć też własne bloczki terminu następnej wizyty, które Ty lub rejestratorka przekażecie pacjentce, która chce umówić się na kolejne spotkanie. Karteczka schowana w torebce pełni rolą przypomnienia, dzięki niej zmniejsza się prawdopodobieństwo, ze pacjentka nie zjawi się w gabinecie w umówionym terminie.

Redakcja Meringer
Redakcja Meringer Łączymy ludzi wokół wspólnych wartości, aby zmieniać życie Pacjentek na szczęśliwsze oraz zapewniać sukces naszym Klientom jak również nam samym jako organizacji. pozdrawiamy Redakcja!