Zakres odpowiedzialności w przypadku błędu Lekarza, personelu oraz wadliwego sprzętu

Zakres odpowiedzialności w przypadku błędu Lekarza, personelu oraz wadliwego sprzętu

W powszechnej świadomości utrwaliło się, że odpowiedzialność gabinetu związana jest z pojęciem błędu w sztuce lekarskiej. Przekonanie jest na tyle silne, że za błąd w sztuce uważa się wszystkie sytuacje rodzące odpowiedzialność cywilną, a które nauka prawa nie kwalifikuje jako błąd lekarski, lecz jako zwykłe niedbalstwo.

Aby dokładnie wyjaśnić powyższą kwestię, należy zwrócić uwagę na najczęściej podawaną definicję błędu lekarskiego rozumianego jako postępowanie sprzeczne z powszechnie uznanymi zasadami wiedzy medycznej.

Błąd ten najczęściej dotyczy błędu diagnostycznego, polegającego na nieprawidłowym rozpoznaniu stanu zdrowia (np. nierozpoznanie grzybicy), błędu terapeutycznego, zachodzącego w przypadku wyboru niewłaściwej metody lub wadliwego sposobu leczenia (np. podanie antybiotyku osobie uczulonej na ten lek), a także niekiedy wskazywany błąd rokowania, czyli co do prognozy odnośnie stanu zdrowia chorego. Powyższe sytuacje wyczerpują możliwości przypisania błędu w sztuce lekarskiej.

Jako niedbalstwo kwalifikowane będzie nieprawidłowe przyrządzenie leku, niewysterylizowanie instrumentów, pozostawienie w organizmie ciała obcego (np. gazika po zabiegu), odmowa udzielenia pacjentowi pomocy, czy też wycięcie niewłaściwego organu. Należy również pamiętać, że personel medyczny może spowodować naruszenia praw Pacjenta, nie związanych bezpośrednio z samym życiem lub zdrowiem.

Bardzo popularnym zagadnieniem staje się obecnie kwestia wyrażenia świadomej zgody przez Pacjenta na proponowane leczenie, co jest podstawą do uznania czy leczenia w ogóle było legalne. Inne kwestie dotyczą np. zachowania tajemnicy lekarskiej czy też brak taktu w postępowaniu z Pacjentem. Dokładny zakres obowiązków i poszanowania praw Pacjenta został wskazany w ustawie o prawach Pacjenta, z którą powinien być zapoznany cały personel placówki medycznej.

Błędy personelu, które wyrządziły Pacjentowi szkodę będą w zdecydowanej większości przypadków oznaczały konieczność wypłaty należnego odszkodowania.

Zobacz również: Odpowiedzialność gabinetu i personelu medycznego za błąd medyczny

Błąd organizacyjny w gabinecie

Błędem organizacyjnym, może zostać określona sytuacja w której dochodzi do powstania szkody wynikającej z wadliwej organizacji procesu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej. Oczywiście w tego typu sytuacjach odpowiedzialność za konkretne zdarzenie będzie można przypisać konkretnemu członkowi personelu placówki, jednak w tym przypadku, źródłem problemu nie jest człowiek.

Błędy organizacyjne wynikają z nieprawidłowych rozwiązań strukturalnych, czy też systemowych za które odpowiedzialność ponosi przede wszystkim sama placówka. W takich przypadkach stwierdzenie wystąpienia błędu organizacyjnego zawsze będzie oznaczało bezpośrednią odpowiedzialność placówki na zasadzie winy.

Typowymi przykładami błędów organizacyjnych stanowi nieuzasadniona odmowa przyjęcia Pacjenta, brak odpowiedniej liczby wymaganych Lekarzy i specjalistów, zaniedbania w zakresie organizacji bezpieczeństwa i opieki nad Pacjentem, wadliwość w identyfikacji Pacjenta i dokonania zabiegu na innym chorym, złe warunki lecznicze i sanitarne szpitala, zły stan techniczny pomieszczeń i sprzętów placówki, a także szkody wynikłe z posługiwania się wadliwymi przyrządami lub urządzeniami, czy też wyrobami posiadającymi zanieczyszczenia, których konsekwencją jest zakażenie Pacjenta.

Wszystkie powyższe sytuacje będą obciążały placówkę jako całość i w przypadku wystąpienia szkody będą wiązały się z odpowiedzialnością cywilną.

Zapoznaj się z naszą ofertą produktów do higieny i dezynfekcji.

Wadliwy sprzęt przy zabiegu

W związku z coraz szybszym rozwojem wiedzy medycznej, następuje również coraz większy stopień komplikacji sprzętu medycznego wykorzystywanego w placówkach medycznych. Tym samym przed placówką stawiana są coraz wyższe wymagania związane z dbałością o jego prawidłowe funkcjonowanie.

Aparatura medyczna i wyroby dostarczone do zabiegu medycznego mają funkcjonować w taki sposób, aby ich użytkowanie było bezpieczne dla Pacjentów i nie narażało ich na powstanie szkody. W tego typu przypadkach wszystkie niedociągnięcia będą obciążały placówkę, w związku z czym powinna ona dopełniać należytej dbałości w sytuacjach w której wykorzystuje sprzęt medyczny.

Każde niepowodzenie w dopełnieniu tego obowiązku może wiązać się ze znaczną intensyfikacją cierpień chorego, co w ostateczności będzie przekładało się na wysokość odszkodowania. W Polsce zapadały już wyroki związane z tego typu zaniedbaniami.

Każdorazowo sądy, w tym Sąd Najwyższy, podkreślały obowiązki jakie powinny ciążyć na placówce medycznej w związku z wykorzystaniem sprzętu medycznego. Przykładowo były to obowiązki:

- szczególnej troski o sprzęt, by jego użycie nie zagrażało zdrowiu Pacjenta,

- organizacji kontroli sprzętu i sprawdzenia przed każdym zabiegiem i wykorzystaniem,

- dostarczenia lekarzowi do dyspozycji sprzętu medycznego niewadliwego, poddawanego regularnej, specjalistycznej kontroli.

Posługiwanie się przez placówkę sprzętem sprawnym, odpowiadającym standardom i wymaganiom leczniczym jest również istotne ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa chorym przebywającym w danej placówce. Należy pamiętać, że tzw. bezpieczeństwo pobytu jest rozumiane bardzo szeroko, dlatego w zdecydowanej większości przypadków niezapewnienie Pacjentowi odpowiednich warunków bezpieczeństwa, będzie obciążało placówkę.

Odpowiedzialność ta nie może jednak być odpowiedzialnością absolutną tzn. taką w której placówka medyczna będzie odpowiadała za wszystkie sytuacje związane z nieprawidłowo działającym sprzętem. Część szkód może zostać spowodowana przez wady konstrukcyjne sprzętu, o których placówka nie wiedziała.

W tego typu przypadkach odpowiedzialność w zasadzie będzie ponosił producent sprzętu. Jednak w sytuacji, w której placówka mogła mieć podejrzenie co do wadliwości funkcjonowania sprzętu, np. występowały już wcześniej trudne do wyjaśnienia anomalie w jego działaniu, dalsze korzystanie z takiej aparatury bez poddania jej specjalistycznemu sprawdzeniu, będzie wiązało się z odpowiedzialnością za w ten sposób powstałą szkodę.

Zobacz również: Zakażenia krzyżowe w gabinecie - aspekt prawny

Search engine powered by ElasticSuite