Jak promować gabinet ginekologiczny w social mediach?

Jak promować gabinet ginekologiczny w social mediach?

Jak promować gabinet ginekologiczny zgodnie z prawem?

Gabinety ginekologiczne ze względu na intymną specyfikę bardzo często nie uwzględniają żadnych działań promocyjnych. Po części jest to spowodowane ograniczeniami wynikającymi z uchwały Naczelnej Rady Lekarskiej. Częściej jednak placówki medyczne nie dostrzegają potencjału, jaki drzemie w mediach społecznościowych. Kreowanie wizerunku eksperta, ułatwiona komunikacja czy budowanie zaufania to tylko niektóre z korzyści, jakie gabinet ginekologiczny może osiągnąć, dzięki regularnemu prowadzeniu firmowego profilu w serwisie Facebook lub LinkedIn. A jak promować gabinet skutecznie? Odpowiedź poniżej.

Social media znaczą dziś więcej

Media społecznościowe ewoluują nieustannie. Kilka lat temu kojarzone z internetowym miejscem spotkaniem i sposobem na spędzanie wolnego czasu, dziś są środowiskiem, w którym aktywnie działają największe marki z wszystkich branż. Ponad 10 milionów użytkowników Facebooka w Polsce i 2 miliardy na świecie zostało dostrzeżonych, stając się odbiorcami rozmaitych komunikatów reklamowych.

Z dystansem do środowiska internetowego nadal jednak podchodzą placówki medyczne. Utrzymanie komunikacji na profesjonalnym i merytorycznym, a jednocześnie budzącym zainteresowanie, poziomie wydaje się karkołomne. W konsekwencji jednak przynoszącym wymierne rezultaty o długofalowych korzyściach.

Czy w social mediach jest miejsce dla gabinetów ginekologicznych?

Gabinety ginekologiczne, pomimo intymnego charakteru, nadal pozostają działalnością usługową, która mierzy się z wyzwaniami konkurencji. Przed umówieniem wizyty, pacjentki czytają opinie równie chętnie, jak klientki salonów urody czy zakładów fryzjerskich. A po wizycie dzielą się spostrzeżeniami z taką samą częstotliwością – zarówno w przypadku pozytywnych odczuć, jak i tych mniej satysfakcjonujących. Dobrze, jeżeli gabinet ginekologiczny nie wyłącza się z tej komunikacji, reagując na dobre oraz złe opinie.

Warto pamiętać, że to właśnie Facebook bywa najchętniej weryfikowanym źródłem informacji na temat placówki, ginekologów w niej przyjmujących czy godzin otwarcia w okresie świątecznym. Gabinet, który chce poinformować o jakichkolwiek zmianach, najszybciej zrobi to za pośrednictwem mediów społecznościowych. Informacja o wprowadzeniu nowego badania do zakresu usług dotrze do pacjentek już w kilka minut po publikacji.

Dlaczego warto inwestować w promocję?

Podstawową korzyścią obecności w mediach społecznościowych jest możliwość dotarcia do dużej ilości odbiorców, bez równie dużego budżetu. W przeciwieństwie do mediów masowych jak radio czy telewizja – social media są w stanie wygenerować satysfakcjonujące rezultaty już od kilkuset złotych miesięcznie. Dzięki temu gabinet może skutecznie promować informację np. o wprowadzeniu nowej usługi jak ginekologia onkologiczna, nie zmniejszając budżetu na pozostałe działania budujące świadomość wśród pacjentów.

Równie istotną funkcjonalnością Facebooka jest możliwość emitowania reklamy tylko do konkretnej grupy osób, np.: kobiet niepowiązanych w żaden sposób z danym gabinetem ginekologicznym. Mogą to być kobiety w określonej grupie wiekowej, w konkretnym regionie, mieście czy nawet dzielnicy. Dzięki temu gabinet może przeznaczyć część budżetu na docieranie do nowych pacjentek, nie pochłaniając środków dedykowanych na komunikaty do dotychczasowych odbiorców. To rozgraniczenie ułatwia zmaksymalizowanie efektywności reklam, przy wciąż niewielkim budżecie.

Jak promować gabinet w mediach społecznościowych?

Warto pamiętać, że Facebook, LinkedIn czy Instagram to nie tylko promocja nowych badań czy specjalizacji, ale przede wszystkim kreowanie profesjonalnego i budzącego zaufanie wizerunku. Jak promować gabinet, aby robić to skutecznie? Przede wszystkim należy uwzględnić social mediową zasada 70/20/10, która mówi o 70% unikatowych, wartościowych treści i tylko 20% contentu czysto sprzedażowego. Zachwianie tych proporcji może spowodować ograniczenie zaufania ze strony odbiorców. Pozostałe 10% stanowi udostępnianie treści stworzonych przez innych autorów, które mogą dotykać ogólnych problemów branży lub stanowić podsumowanie konkretnych działań na przestrzeni danego okresu.

Tworząc strategię komunikacyjną, należy pamiętać o odpowiedniej atrakcyjności publikowanych materiałów. Im bardziej zróżnicowana, tym większe szanse na stale poszerzające się grono odbiorców. Dlatego komunikację dobrze jest opierać na różnych formatach:

– artykuły eksperckie – jeden z najistotniejszych elementów umożliwiający efektywne kreowanie wizerunek eksperta oraz budowanie zaufanie pacjentek. Profesjonalny charakter publikacji uświadamia, że konsultujący ginekolog jest specjalistą w swojej branży.

– video – według raportu przygotowanego przez Offon Agency, ponad 55% respondentów deklaruje zadowolenie z wyników video marketingu. Możliwości, jakie daje format video, pozwolił mu stać się najchętniej udostępnianym rodzajem contentu przez internautów.

– infografiki – przedstawianie danych liczbowych w tekście często nie spotyka się z przychylnością odbiorcy, który może mieć kłopot z jasnym odbiorem przedstawianych informacji. Dużo wygodniejszą i efektywniejszą formą są infografiki, czyli wizualizacje danych, dzięki którym odbiorca zapamiętuje nawet 90% czytanych danych. A to zdecydowanie lepszy wynik od 10% w formie tekstowej.

Social media zgodne z prawem

Promowanie gabinetu ginekologicznego to wyzwanie, do którego podjęcia należy się odpowiednio przygotować. Również od strony prawnej. Zakaz reklamowania usług medycznych znacząco ogranicza możliwości promocyjne. Według uchwały nr 29/11/VI NRL lekarz każdej specjalizacji nie może podawać informacji o metodach, ich skuteczności czy czasie leczenia. Gabinet ginekologiczny może też zapomnieć o stosowaniu jakiejkolwiek formy zachęty do skorzystania ze świadczeń zdrowotnych.

Warto jednak zwrócić uwagę na punkt widzenia adwokata Bartosza Gajka, który w odniesieniu do ustawy ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2190 z późn. zm.) mówi, że promocja zdrowia nie jest leczeniem, dzięki czemu nie podlega zakazom uwzględnionym w uchwale. Promując zdrowie i zdrowy styl życia, gabinet ginekologiczny w pośredni sposób promuje sam siebie.

Podsumowanie

Zalet aktywnej obecności w mediach społecznościowych jest dużo, a korzyści z nich wynikających jeszcze więcej. Łatwiejsza komunikacja, budowanie relacji czy wizerunku eksperta to najważniejsze z nich, mające realny wpływ na budowanie silnej pozycji pośród konkurencyjnych gabinetów ginekologicznych.

Jednak przed przystąpieniem do tworzenia strategii działań social mediowych, warto dobrze poznać ograniczenia prawne, co może pomóc uniknąć konsekwencji spowodowanych publikacją treści o zabronionym charakterze.

Search engine powered by ElasticSuite